آخرین اخبار

5. می 2019 - 10:25   |   کد مطلب: 24460
سجاد قره‌باغی گفت: عدم ارائه روش‌های آموزش نوین متناسب با رشد تکنولوژی یکی از دلایل استقبال خانواده‌ها از آموزش قرآن است.

به گزارش نباء‌نگار؛ در نهاد‌های آموزشی نقش‌‌های فراوانی وجود دارد و افراد زیادی دست‌اندرکار در تعلیم و تربیت هستند اما در این میان نقش معلم جلو‌ه‌ای خاص دارد و این به‌دلیل ارتباط نزدیک و رودررویی است که معلم در جریان آموزش با شاگردان برقرار می‌سازد. معلم تنها یک آموزگار برای انتقال معلومات علمی و دانش نیست بلکه الگویی بانفوذ است.

خداوند متعال نسبت به شأن و مقام عالم و متعلم عنایت خاصی مبذول داشته و آنان را بر سایر طبقات ممتاز ساخته است. معلم از جمله کسانی است که نقش مهم و اساسی در شکل‌گیری شخصیت هر فردی دارد.

جايگاه و مقام معلم در آيات متعددی از قرآن كريم ذكر شده است و به نظر می‌رسد معلمی، حرفه‌ای است كه خود خداوند متعال به تبيين وظايف آن پرداخته است حال اگر معلمی با آموزش کلام وحی همراه باشد، جایگاهی والاتر پیدا می‌کند.

سجاد قره باغی متولد سال1368 دارای کارشناسی مهندسی صنایع و مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم معادل کارشناسی دارای رتبه‌های دوم در مسابقات دانشجویی و رتبه اول و دومی کشوری مسابقات مدهامتان و رتبه ممتاز کشوری مسابقات اوقاف در سال 1396 است که دارای 15سال سابقه تدریس قرآن و حلقه‌داری دارم.

در ادامه مشروح گفتگو نباء‌نگار با سجاد قره‌باغی می‌آید که مهمان کردن خوانندگان خالی از لطف نیست.

نباءنگار:از چه زمانی فعالیت‌های قرآنی آغاز کردید؟

فعالیت قرآنی من در سنین کودکی 6-7سالگی آغاز شد و از آنجا که برادرم حافظ قرآن کریم بودند،مشوق خوبی برای من شدند.

 در کنار پرداختن به حفظ قرآن، در جلسات عمومی قرآن در سطح شهر مانند مکتب باقرالعلوم که مؤسس آن علی اسدی بود، شرکت کردم.

بعد از گذشت سال‌ها جلسات تخصصی قرآن را دنبال کردم تا اینکه وارد دانشگاه شدم و از زمان آغاز دوران دانشجویی حفظ قرآن کریم را به صورت تخصصی دنبال کردم و خوشبختانه به دلیل اینکه تجربه حفظ قرآن کریم را از  دوران کودکی داشتم دیگر نیاز به استاد نداشتم؛ در ایام تابستان به حفظ  و ایام دیگر سال را به مرور و شرکت در مسابقات می‌پرداختم.

در دوران دانشجویی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه مانند شرکت و برگزاری محافل انس با قرآن و شرکت در مسابقات قرآنی دانشجو را به جد دنبال می‌کردم وبعد از اتمام دانشگاه به تدریس در مؤسسات و جامعه‌القرآن پرداختم و در جلسات سنتی قرآن مانند مکتب امام زمان(عج) حضور داشتم.

در مسجد قمر بنی هاشم شهرک حلقه‌های قرانی برای نوجوانان و کودکان برگزار می‌شد که مسئولیت یکی از حلقه‌ها را بر عهده داشتم این در حالی بود که سنم از قرآن آموزان پایین تر بود و تدریس را از آنجا آغاز کردم.

روش‌ها و تجربه تدریس را در جلسات برادرم آموخته بودم لذا با پختگی بیشتر به تدریس قران پرداختم.

بعد از گذشت این دوران به تدریس قرآن کریم در جامعه‌القران پرداختم که هنوز ادامه دارد و دوره‌های تخصصی مربی قرآن در سطوح تجوید را در اداره تبلیغات گذراندم

هم‌اکنون به مدت یک سال است که وارد آموزش و پرورش شدم و به عنوان دبیر معارف قرآن در یکی از مدارس متوسطه دوم فعالیت دارم.

نباءنگار:آیا معلمی شغل است؟

درواقع معلمی شغل نیست؛ به صورت کلی هر شغلی که به واسطه آن برای فرد دغدغه ایجاد شود باید فراتر از شغل به آن نگاه کرد. معلمی به طریق اولی اینگونه است چراکه معلمی اینگونه نیست که فقط به تدریس بپردازد و دیگر با مسائل دیگر کار نداشته باشد.

برای معلم مهم است که نتیجه کار خود را ببیند لذا وجود نگاه شغلی به معلم باعث ایجاد فرسایش در فرد می‌شود چراکه خود را با درآمد مشاغل دیگر مقایسه می‌کند اما اگر نگاه فراتر به این امر داشته باشد متوجه می‌شود که یک ساعت پرداختن به معلمی بسیار با ارزش‌تر از مشاغل دیگر است.

نباء‌گار:معلم قرآن چه تفاوتی با سایر معلمین دارد؟

مهم‌ترین تفاوت، انتظاری است که از معلم قرآن می‌رود؛ یکی از حساسیت‌هایی که درباره معلم قرآن وجود دارد این است که باید به شدت در رفتار و گفتار خود مراقبت کند.

در معلمی قرآن،نباید به گونه‌ای رفتار شود که دانش‌آموزان از دین جدا شوند چراکه دین عامل اصلی در زندگی و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است لذا اگر در دانش‌آموزی نسبت به درسی به دلیل رفتار نامناسب معلم آن حس ناخوشایند ایجاد شود، به اندازه بحث معلم قرآن دارای اهمیت نیست.

نباء‌نگار:جایگاه قرآن در مدارس چگونه است؟

متأسفانه ساختار آموزشی در آموزش و پرورش دارای نواقص جدی است به گونه‌ای که شاهد هستیم دانش‌آموزان بعد از گذشت آموزش چند ساله در درسی به مهارت لازم درآن نمی‌رسند.

درباره قرآن نیز این موضوع حادتر است؛ شاهد هستیم که چندین سال بود که معلم تخصصی قرآن در مدارس وجود نداشت و فرایند موجود نیز متأسفانه سازمان‌دهی شده نیست و نقشه راهی را که دارای هدف باشد، دنبال نمی‌شود.

به دلیل وضعیت نامناسب آموزش در مدارس، هم‌اکنون شاهد هستیم که دانش‌آموز متوسطه اول دارای مهارت روخوانی و روان خوانی مناسبی نیست.

 هم‌اکنون نیز شاهد هستیم که معلمین قرآن جذب آموزش و پرورش شدند اما به دلیل اینکه کار سازمان‌دهی شده نبود، به خوبی از این معلمین استفاده نشد و آنها در جایگاه معلم پرورشی قرار گرفتند.

مشکل دیگر این است که آموزش قرآن در مدارس خشک است؛باید معلمین متخصص با آموزش جدید وارد مدارس شوند و جذابیت‌های تدریس قرآن که در مؤسسات وجود دارد، وارد دل مدارس شود.

آموزش عمومی که هدف آموزش و پرورش است و مدعی آن است نیز گم است و به دلیل عدم وجود جذابیت در تدریس و آموزش قرآن، تشنگی لازم را در دانش‌آموان به خوبی ایجاد نمی‌کند و درصد پایینی از دانش‌آموزان به آموزش قرآن کریم علاقمند می‌شوند.

نباء‌نگار: تربیت قرآنی دانش‌آموزان وظیفه کیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

تربیت غیر مستقیم بسیار قوی‌تر است و همه عوامل مدرسه باید در آن دخیل باشند؛ دربرخوردها و گفتارها مجموعه باید به صورت هماهنگ عمل کنند.

 باید فضای تربیتی توسط عوامل ایجاد و مباحث به صورت ریشه‌ای باید در دانش‌آموزان نهادینه شود.

نباء‌نگار: راز موفقیت معلم قرآن چیست؟

بعد از تخصص،نخستین رمز موفقیت معلم قرآن اصلاح رابطه خود با خدا است و مادامی که این امر حل نشود، همواره در مسیر خود دچار مشکل می‌شود.

وجود روابط عمومی بالا، صبر، سعه صدر از دیگر عواملی است که در موفقیت معلم قرآن تأثیر بالایی دارد.

نباء‌نگار: آثار فردی و اجتماعی معلم قرآن چیست؟

ما غرق نعمتی هستیم که درصورت از دست دادن آن متوجه ارزش آن خواهیم شد و خواهیم دانست که هرچه داریم از برکات تدریس قرآن است. اگر قرآن در زندگیم نباشد درواقع هیچی نخواهم داشت چرا که هرچه در زندگی به دست آوردم به برکت قرآن است.

نباء‌نگار: وضعیت قرآنی و آموزش در همدان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جلسات سنتی آموزش قرآن در سطوح مختلف در زمان طولانی انجام می‌شد که هم‌اکنون در مؤسسات قرآنی آموزش به صورت هدفمند در دوره‌های زمانی کوتاه ارائه می‌شود.

عدم استقبال و نیازمندی خانواده‌ها به آموزش قرآن مشکلی است که مشاهده می‌شود که به روز نشدن و عدم ارائه روش‌های آموزش نوین متناسب با رشد تکنولوژی یکی از دلایل این امر است.

درد دل‌های معلم قرآن...

در سطوح مدیریتی در حوزه قرآن متأسفانه بسیار ضعیف عمل شده است. وجود بودجه‌های پایین در قرآن و فعالیت‌های قرآنی در عملکرد ضعیف تأثیر دارد؛ گاهی هم که بودجه‌ای و هزینه‌ای وجود داشته درباره مصرف آن با فعالین و پیشکسوتان قرآنی مشورت نمی‌شود.

وجود مشکلات و منابع و بودجه را به خوبی درک می‌کنیم اما موضوعی که دردآور است عدم وجود مدیریت همان میزان بودجه است.

گفتگو از مریم بیگدلو

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما